Jako lektor jsem byl jsem svědkem mnoha vyjednávání. Ve valné části z nich se opakuje stejná chyba, a tak ŘADA NÁKUPČÍCH NECHÁVÁ PENÍZE NA STOLE. Ale bohužel o tom nevědí. Hlavní protivník tak nesedí proti nim, ale na jejich vlastní židli. Čím to je, že někdo docílí více než jiní? „Vyjednávání“ těch neúspěšných zpravidla postrádá základní stavební kameny.
Umění přesvědčivě vyjednávat a dohodnout se je jednou z klíčových dovedností nákupčích. Na první pohled se to může zdát jednoduché, ale ve skutečnosti se za touto činností mnohdy skrývá velice komplikovaný proces.
Nezbytným předpokladem dosažení dobré a oboustranně akceptovatelné dohody je správně zvolená strategie a taktika. Správně zvolit strategii a taktiku vyžaduje mít dostatečné znalosti, schopnosti a ideálně také zkušenosti.
Říká se, že výsledek vyjednávání z 80 procent závisí na kvalitě přípravy. Abyste výrazně zvýšili šanci, že vaše vyjednávání dopadne dobře, v rámci přípravy je nutné vyřešit tři základní úkoly – tři základní stavební kameny:
Rozmyslete si, čeho chcete dosáhnout (cíl/cíle). Rozmyslete si, JAK toho chcete dosáhnout.
Nejlepší je nevyjednávat. Mít takové postavení na trhu, které vám umožní vyjednávání ani nepřipustit.
Pokud vyjednávat musíte, tak mějte na paměti, že dosažení stanovených cílů zásadním způsobem ovlivní správně zvolená strategie. Respektive zvolená strategie ovlivní to, zda bude, nebo nebude dosaženo dobré a oboustranně akceptovatelné dohody. Strategie se musí přizpůsobit cílům, nikdy ne naopak.
Protože leckdy jdou účastníci na jednání s absolutně protichůdnými cíli, vyžaduje to mít značné znalosti, schopnosti a zkušenosti.
Správně zvolená strategie vyjednávání by měla dát odpovědi na tři klíčové otázky:
Strategii můžeme přirovnat ke zbrani, kterou ve vyjednávání použijeme. Argumenty jsem pak nepostradatelným střelivem. Sebelepší zbraň bez střeliva je k ničemu. A naopak.
Na způsob vytváření argumentů se podíváme v samostatném článku.
Jestliže se bavíme o strategii, nelze opomenout sesterský pojem taktika. A právě příklady několika strategií a taktik jsou předmětem tohoto článku..
Co si pod těmito pojmy můžete představit?
Strategie:
Taktika:
Chcete se dozvědět více a zdokonalit se ve vyjednávání?
Právě vám jsou určeny tyto dva semináře:
Způsob, jakým mezi sebou obě strany vyjednávají zásadním způsobem ovlivní dlouhodobé zájmy a vzájemná vyjednávací síla.
Ke všem obchodním partnerům se nemůžete chovat stejně. Zvolená strategie se musí odvíjet od jejich významu pro společnost.
Na portfolio dodavatelů je možné se podívat prostřednictvím jednoduché matice. Matice vám pomůže vybrat správnou strategii a zvolit přístup pro vyjednávání.
Matici a způsob použití podrobně rozebírám v článku Magie vyjednávání s jediným dodavatelem.
Vraťme se zpět k vyjednávacím strategiím.
Existuje řada strategií, které můžete v různých situacích použít. Nikdy nezapomeňte, že zvolená strategie se musí odvíjet od významu protistrany pro vaši společnost. Pokud nějaká strategie nefunguje, použijte jinou.
Mezi nejznámější strategie patří:
Strategie vytvoření „řady ANO“ je jednou z nejúčinnějších. Navíc není náročná na zapamatování.
Znamená to, že protistraně kladete sled po sobě jdoucích otázek, s nimiž by zpravidla měla souhlasit. Vytváří se atmosféra souhlasu: Pokud partner stále říká „ano“, tak na konci sotva řekne „ne“. Je vhodná k zakončení jednání. Když partner řekne „ne“, zeptejte se: „Jak by to bylo z vašeho pohledu?“ Tím vyřešíte námitku a pokračujete dál.
Vaši sérii otázek vám doporučuji řádně si dopředu promyslet.
Osobně mám s touto strategií dobré zkušenosti. A možná si i vy vzpomenete, že tento postup využívají pracovníci různých call center. Jak jsem si všiml, telefonní operátoři jsou ve vyjednávání po telefonu velmi dobře proškoleni.
Příklady otázek, které v rámci této strategie můžete použít:
Kolik času jste ochotni investovat, aby vaše oddělení nákupu bylo na špičkové úrovni?
Přihlaste se na seminář:
- ON-LINE KURZ Strategie vytváření úspor krok za krokem v praxi
- Dokonale fungující sklad
- Efektivní metody řízení stavu zásob: Jak snížit náklady a zvýšit obrátku zásob
- Strategické řízení nákupu a strategie oddělení nákupu
- Excelentní nákupčí
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli: Tipy, triky a postupy, které vám přinesou výsledky
- Praktický trénink vyjednávání pro nákupčí: Jak zdokonalit vyjednávací schopnosti
- Microsoft Excel pro nákupčí
- Strategie vytváření úspor krok za krokem – nákup jako nejlevnější zdroj zisku
- Efektivní strategie nákupu: Jak v nákupu odhalit skrytý potenciál
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
V této části se podíváme na pět příkladů pomocných taktik, výhody jejich použití, případné nevýhody či komentář. Vybral jsem taktiky, které pravděpodobně budete znát a které v praxi jistě také intuitivně používáte.
Intuitivní používání těchto taktik v kombinaci s použitím selského rozumu je jistě velmi důležité, ale samo o sobě nestačí. Všichni olympijští vítězové či mistři světa dosáhli na nejvyšší příčku na základě tvrdého a dlouhodobého tréninku.
Příklady vyjednávacích taktik:
—
Líbil se vám tento článek? Zmáčkněte tlačítko To se mi líbí a Share na LinkedInu. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský
Chcete si ověřit, jak jste připraveni na vyjednávání?