Většina nákupčích, kteří cítí a přiznávají, že neumí v dostatečné míře prodávat výsledky své práce, si zpravidla neuvědomuje, v čem spočívá přidaná hodnota oddělení nákupu pro společnost.
Určitě ve své práci chcete být úspěšní a jednou si říct o vyšší plat. Nejspíše chcete, aby vás kolegové respektovali. Patrně také chcete, aby oddělení nákupu bylo pro firmu stejně tak důležité jako jiná oddělení…
… A pokud si alespoň jednou řeknete „ano, to chci“, tak tohle zkrátka vědět musíte. Je to totiž nesmírně důležitá věc.
Když budete vědět, v čem spočívá přidaná hodnota oddělení nákupu, můžete celkem snadno ovlivnit názor partnera v diskuzi nebo rozhodnutí interních zákazníků.
Že byste to také chtěli umět? Tak čtěte dále!
PŘIHLASTE SE NA SEMINÁŘ. Vědět víc se vyplatí!
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli – Vyjednávání s dodavateli
- Praktický trénink vyjednávání (nejen) pro nákupčí
- Strategické řízení nákupu a strategie nákupu
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – Výběrová řízení v nákupu
- Microsoft Excel pro nákupčí
- Efektivní strategie nákupu: Jak v nákupu odhalit skrytý potenciál
- Strategie vytváření úspor krok za krokem
- Excelentní nákupčí
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
Snahou každé společnosti by bezpochyby mělo být docílit co nejvyšší přidané hodnoty a neustále pracovat na jejím zvyšování. A dovolím si tvrdit, že oddělení nákupu toho musí být neodmyslitelnou součástí.
Zaznamenal jsem názor, že „jediná přidaná hodnota nákupu spočívá ve vyjednávání s dodavateli“. Po letech strávených na různých nákupních pozicích si to nemyslím.
V čem tedy spočívá přidaná hodnota oddělení nákupu? >>
Existují různé možnosti, jak přidanou hodnotu vnímat.
Ekonomické vnímání přidané hodnoty, přidaná hodnota trhem, z pohledu zákazníka, z pohledu výroby nebo také z pohledu interního zákazníka, kterým bude nejčastěji výroba nebo obchod.
Nákupní oddělení by zejména měla zajímat přidaná hodnota z pohledu interního zákazníka.
Prvním nezbytným krokem ke zvýšení vnímání přidané hodnoty z pohledu interních zákazníků je samotná definice a popis jednotlivých činností.
Následně je možné tyto činnosti optimalizovat, redukovat nebo eliminovat.
Jelikož nákup fyzicky nemění strukturu, tvar nebo složení výsledného produktu, bude zcela logicky výše přidané hodnoty nákupu spočívat v míře lidských znalostí a dovedností používaných při uspokojování potřeb interních zákazníků – při realizaci nákupních činností / procesů a jejich inovaci (tj. hodnota, kterou nákup vytváří svým úsilím).
Nenašel jsem žádné ustálené dogma, které by popisovalo, v čem konkrétně spočívá přidaná hodnota nákupu. Proto jsem vytvořil dotazník a požádal mákupní profesionály o jeho vyplnění a k vyjádření názoru k této problematice.
V dotazníku najdete činnosti, které nákupčí nejčastěji vykonávají a na vás je ohodnotit jejich přínos.
Tak schválně, jestli se chytnete za nos, neboť některým činnostem nevěnujete dostatečnou pozornost nebo protože některé neděláte vůbec a měli byste.
Výsledky průzkumu vám zašlu na váš e-mail. A protože si vážím vašeho času, pro nejrychlejší je připravena zajímavá odměna, kterou najdete na konci dotazníku.
Proč byste měli umět prodávat výsledky své práce?
__
Líbil se vám tento článek? Klikněte na tlačítko To se mi líbí a Share. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský
__