Snad v každé branži najdete osobnosti, které takzvaně vystupují z řady. Při odborných přednáškách jim lidé se zaujetím naslouchají a jejich výkon odmění nefalšovaným potleskem. Odlišují se od ostatních nejen svou vysokou odborností, ale především uměním prodat svou práci a uměním prezentovat před početným auditoriem.
Zkušenosti s nudnými prezentacemi máme asi všichni. Sedíte na poradě a ačkoliv řečník sděluje důležité věci, tak si říkáte, proboha ať už skončí.
A to i přesto, že vidíte, že ten člověk danému tématu rozumí.
Proč tomu tak je? Řečník naprosto postrádá schopnost správně prezentovat.
Samotná vysoká odbornost, znalost jisté profesní problematiky, není zárukou úspěšné prezentace – ovládnutí prezentačních dovedností. To je zpravidla jiná „disciplína“, které je zapotřebí se naučit.
Pokud chcete vystoupit z šedého průměru, zapracujte na této dovednosti. Vyplatí se to!
Nikdy nevíte, kdy přijde den „D“. Kdy budete muset prodat svoje myšlenky, návrhy, projekt nebo sami sebe.
Vím, o čem mluvím. Moje první velká prezentace, která se odehrávala před vedením společnosti, pro mne byl natolik stresující zážitek, že si jej budu pamatovat do konce života – doslova a do písmene se mi vryl do paměti.
Vědět víc se vyplatí!
- Strategické řízení nákupu a strategie oddělení nákupu
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – Výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli: Tipy, triky a postupa, které vám přinesou výsledky
- Praktický trénink vyjednávání: Jak zdokonalit svoje vyjednávací schopnosti
- Strategie vytváření úspor krok za krokem
- Efektivní strategie nákupu: Jak v nákupu odhalit skrytý potenciál
- Excelentní nákupčí
- Dokonale fungující sklad
- Efektivní metody řízení stavu zásob: Jak snížit náklady a zvýšit obrátku zásob
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
Mějte na paměti, že při prezentování před auditoriem je jedním z nejdůležitějších úkolů řečníka potlačit veškeré rušivé faktory své řeči a celkového projevu.
Zpravidla řečník sám rušivé faktory nevnímá, avšak odvádějí pozornost auditoria od vlastního obsahu prezentace.
V krajním případě mohou nepříjemné rušivé momenty posluchače odradit či znechutit. Pramení zpravidla z nedostatečné přípravy a následné nejistoty, nervozity nebo trémy, popřípadě problémů s technikou.
Ale i lidé, kteří jsou zvyklí mluvit před větším auditoriem, se dopouštějí následujících chyb.
Náš projev v posluchačích vyvolává pozitivní nebo negativní emoce.
Dle Alberta Mehrabiana se na vytváření sympatií podílí tři odlišné prvky takto: slova tvoří 7 %, tón hlasu představuje 38 % a řeč těla tvoří 55 %. Aby příjemci zprávy nebyli zmateni, při efektivní komunikaci musí být v souladu.
Přestože náš projev posuzují posluchači z pouhých 7 % dle obsahu (slov), tak při odborných přednáškách jaksi očekávají, že fakta, souvislosti a příklady, budou mít vysokou odbornou úroveň.
Vyhněte se však tomu, abyste svůj kvalitní obsah prezentovali v naprosto nudné podobě jednolitého dlouhého textu, jak popisuji a ukazuji níže.
Volte taková slova, aby vám lidé rozuměli. Myslete na to, že ne všichni znají odbornou terminologii, cizojazyčné názvy nebo různé zkratky.
Možná jste se setkali s tím, že řečník často nahlížel do poznámek nebo je četl. To samozřejmě není správné a může to být způsobeno jednak špatnou přípravou, ale i tím, že my zkušenější máme se zapamatováním si delšího souvislého textu problém. O to důležitější je příprava.
Někdy řečník mluví příliš rychle, pomalu nebo potichu. Ale co je asi nejhorší a určitě někoho z auditoria dokáže uspat, to je monotónní projev.
Hlas je nositelem obsahu, poskytuje pojmům emotivní „barvu“, a proto je působivá prezentace dána nejen výběrem správného obsahu, ale také hlasovým ztvárněním.
Nejvýznamnější část naší komunikace s okolím se odehrává mimoslovně – neverbálně. Kromě toho, že projevy těla o nás mnohé prozrazují, tak chyby, kterých se řečník dopouští, velmi negativně ovlivňují celkový dojem.
A naopak, správná nonverbální komunikace vždy podtrhne váš slovní projev a zdůrazní vaši profesionalitu. Což auditorium jistě velmi ocení.
Mezi nejčastější neverbální prohřešky, které snižují autoritu řečníka a působí negativně, patří:
Obrázek č. 1 Příklad nevhodného očního kontaktu najdete i u zkušených řečníků
Zdroj: Česká televize, Události, 15. 10. 2016
Délka očního kontaktu rozhoduje o tom, nakolik dokážeme druhé zaujmout. Zároveň ale platí, že příliš dlouhý oční kontakt působí negativně a znervózňuje.
Za obvykle akceptovatelnou délku pohledu jsou považovány tak tři sekundy. Při osobní komunikaci však nic nezkazíte, pokud váš pohled bude delší – 5 až 10 sekund.
Přirozený klidný postoj a gestikulace získávají vyšší pozornost auditoria. Vhodná gesta působí na emoce, upoutávají pozornost, doplňují slova a přispívají tím k zapamatování si řečeného.
Gesta by měla být otevřená – otevřená dlaně směrem k auditoriu. Dáváme tím najevo své dobré úmysly a otevřenost. Naopak uzavřená gesta, ukazování prstem či tužkou, působí negativně.
Nejdůležitější smyslový orgán vnímání člověka je lidské oko. Pomocí zraku člověk vnímá asi 80 % všech informací ze svého okolí. Proto maximálně vizualizujte své myšlenky.
Ale když otevřete PowerPoint, objeví se prázdný slajd s rámečky pro text, odrážky nebo číslování. Pokud chcete, aby si lidé vámi předávané informace zapamatovali, aby na ně vaše prezentace vizuálně zapůsobila, pak text a odrážky jsou tím nejméně efektivním řešením.
Lidé od řečníka očekávají, že se dozvědí nějaké nové informace, že jim dá zajímavé tipy, bude je inspirovat, že je bude bavit, a ne nudit.
Samozřejmě je nutné zvážit, o jakou prezentaci se jedná.
Celodenní prezentace složená jen z obrázků může být graficky zajímavá, ale pokud si z ní účastníci mají něco odnést, pravděpodobně se změní v diktát. A pokud si lidé nebudou psát podrobné poznámky, budou si jen stěží pamatovat detaily.
Například třicetiminutová prezentace, která obsahuje pouze samotný text, oko diváka nikterak neoslní a nejspíše bude velmi nudná.
Příklad takové nudné prezentace najdete níže. Tu nejdůležitější myšlenku snímku dokážete vyjádřit pomocí obrázku.
Obrázek č. 2 Příklad nudné prezentace
Obrázek č. 3 Vhodný obrázek vydá za tisíc slov
Podmanivým a jedinečným řečníkem, který navíc dokázal publikum bavit, byl Steve Jobs.
Divákům nepředával jen informace, neprezentoval jen nové produkty, ale vyprávěl příběhy. Působivým způsobem líčil své nápady a představoval vize.
Video č. 1 Steve Jobs – představení iPhone v roce 2007
„Protože, je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka, kdo v hadrech čeká na štěstí, ten se načeká.“
Kdo by neznal píseň Jaroslava Ježka, Jiřího Voskovce a Jana Wericha „Šaty dělaj člověka“. Naprostá většina lidí si to uvědomuje a podle toho se také obléká.
A proč se o tom zmiňuji? Protože vždycky se najdou výjimky a na vystoupení před auditoriem se nevhodně obléknou a zbytečně odvádějí pozornost účastníků prezentace. Většinou se to týká nás, mužů.
Ať se vám to líbí nebo ne, naše vrozené instinkty a zažité stereotypy způsobují, že si o druhých podvědomě vytváříme názor během několika vteřin.
Pokud během těch pár vteřin lidé dojdou k názoru, že jim nejste sympatičtí, jen těžko jejich názor zvrátíte. A není nic příjemného, když musíte poslouchat přednášku nesympatické osoby.
Oblečení v minulosti hrálo velkou roli a jistě ji hrát bude i v budoucnu. Držte se proto zásady: Vždy se oblékejte trochu lépe než všichni ostatní, ale berte v potaz danou kulturu.
Obrázek č. 4 Vzbudit nežádoucí pozornost nemusí být těžké
Pokud jdete prezentovat něco vedení firmy či na konferenci, kde se dá očekávat, že většina mužů bude mít oblek a ženy sukni či kostým, tak pánové džíny a svetr raději nechte doma.
__
Líbil se vám tento článek? Klikněte na tlačítko To se mi líbí a Share. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský
Vytvořil jsem nový on-line kurz Strategie vytváření úspor krok za krokem v praxi. Přečtěte si jeho příběh. >>