V čem spočívá přidaná hodnota nákupu?

Většina nákupčích, kteří cítí a přiznávají, že neumí v dostatečné míře prodávat výsledky své práce, si zpravidla neuvědomuje, v čem spočívá přidaná hodnota oddělení nákupu pro společnost.

Určitě ve své práci chcete být úspěšní a jednou si říct o vyšší plat. Nejspíše chcete, aby vás kolegové respektovali. Patrně také chcete, aby oddělení nákupu bylo pro firmu stejně tak důležité jako jiná oddělení…

… A pokud si alespoň jednou řeknete „ano, to chci“, tak tohle zkrátka vědět musíte. Je to totiž nesmírně důležitá věc.

Když budete vědět, v čem spočívá přidaná hodnota oddělení nákupu, můžete celkem snadno ovlivnit názor partnera v diskuzi nebo rozhodnutí interních zákazníků.

Že byste to také chtěli umět? Tak čtěte dále!

PŘIHLASTE SE NA SEMINÁŘ. Vědět víc se vyplatí!

V čem tedy spočívá přidaná hodnota oddělení nákupu?

Snahou každé společnosti by bezpochyby mělo být docílit co nejvyšší přidané hodnoty a neustále pracovat na jejím zvyšování. A dovolím si tvrdit, že oddělení nákupu toho musí být neodmyslitelnou součástí.

Zaznamenal jsem názor, že „jediná přidaná hodnota nákupu spočívá ve vyjednávání s dodavateli“. Po letech strávených na různých nákupních pozicích si to nemyslím.

V čem tedy spočívá přidaná hodnota oddělení nákupu? >>

Existují různé možnosti, jak přidanou hodnotu vnímat.

Ekonomické vnímání přidané hodnoty, přidaná hodnota trhem, z pohledu zákazníka, z pohledu výroby nebo také z pohledu interního zákazníka, kterým bude nejčastěji výroba nebo obchod.

Nákupní oddělení by zejména měla zajímat přidaná hodnota z pohledu interního zákazníka.

Prvním nezbytným krokem ke zvýšení vnímání přidané hodnoty z pohledu interních zákazníků je samotná definice a popis jednotlivých činností.

Následně je možné tyto činnosti optimalizovat, redukovat nebo eliminovat.

Jelikož nákup fyzicky nemění strukturu, tvar nebo složení výsledného produktu, bude zcela logicky výše přidané hodnoty nákupu spočívat v míře lidských znalostí a dovedností používaných při uspokojování potřeb interních zákazníků – při realizaci nákupních činností / procesů a jejich inovaci (tj. hodnota, kterou nákup vytváří svým úsilím).

Nenašel jsem žádné ustálené dogma, které by popisovalo, v čem konkrétně spočívá přidaná hodnota nákupu. Proto jsem vytvořil dotazník a požádal mákupní profesionály o jeho vyplnění a k vyjádření názoru k této problematice.

Jak to dopadlo si přečtěte zde >>

V dotazníku najdete činnosti, které nákupčí nejčastěji vykonávají a na vás je ohodnotit jejich přínos.

Tak schválně, jestli se chytnete za nos, neboť některým činnostem nevěnujete dostatečnou pozornost nebo protože některé neděláte vůbec a měli byste.

Výsledky průzkumu vám zašlu na váš e-mail. A protože si vážím vašeho času, pro nejrychlejší je připravena zajímavá odměna, kterou najdete na konci dotazníku.

À propos…

Proč byste měli umět prodávat výsledky své práce?

  • Aby si nadřízený nebo interní zákazníci snadno dokázali udělat obrázek o vaší práci a výsledcích, a to především, když důsledek vaší činnosti nema okamžitý a viditelný dopad.
  • Protože míra schopnosti prodat výsledky práce představuje velmi často rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem.
  • Abyste se stali vyhledávaným kolegou, protože ostatní vědí, že jste expert, že víte a umíte.
  • Jestliže chcete kariérově růst.
  • Pokud nechcete přijít o práci, když chcete dostat přidáno…

__

Líbil se vám tento článek? Klikněte na tlačítko To se mi líbí a Share. Uděláte mi tím radost.

Jarda Cirkovský

__

Přečtěte si také