Chcete dosáhnout co nejlepších výsledků s co nejlepším úsilím? Pak ve své každodenní praxi používejte pravidlo 80/20 a ABC analýzu. Platnost těchto pravidel byla potvrzena na mnoha příkladech.
Běžnou součástí každodenní práce nákupčích je realizovat výběrová řízení, vybírat a řídit dodavatele, nakupovat svěřené položky či koordinovat výši zásob.
Zkušení pracovníci nákupu při této činnosti používají nástroje, kterým se v odborných kruzích říká Paretovo pravidlo a ABC analýza. Znát a používat by je měl snad každý nákupčí.
Autorem pravidla 80/20 je italský ekonom Vilfredo Paret. Jeho zákon nás učí umění dosáhnout co nejlepších výsledků s co nejlepším úsilím.
A analýza ABC je nástroj/metoda, který vychází ze zmiňovaného pravidla 80/20 a umožňuje nákupním profesionálům ještě více zefektivnit práci s nakupovaným sortimentem zboží/služeb – detailněji ho rozdělit.
Díky těmto metodám lze přesně matematicky vypočítat, které položky, skupiny zboží, dodavatelé či zásoby jsou pro vás (vaše podnikání) důležité a čemu či komu byste především měli věnovat vaši pozornost.
V následující části se na obě metody podíváme optikou firemního nákupu a ukážeme si, jak s jejich pomocí zefektivníte svoji práci.
Paretovo pravidlo uvádí, že existuje nerovnováha mezi příčinami a výsledky, mezi úsilím a odměnou. Když tuto nerovnováhu vyjádříme řečí čísel, vyjde poměr 80/20 – 80 procent výsledků nebo odměn vzniká z pouhých 20 procent příčin.
Širokou aplikaci pravidla si ukážeme v podmínkách firemního nákupu:
Z výše uvedeného vyplývá, že budete-li věnovat pouze 20 % svého času omezenému počtu klíčových/strategických dodavatelů, ovlivní to výsledek vaší práce z 80 %.
Proto je dobré si provést tuto analýzu a soustředit pozornost na klíčové/strategické činnosti, dodavatele, komodity či nakupované položky.
Tím ale neříkám, že na ostatní zapomenete. Dále je nutné podotknout, že pokud budete pracovat např. s nákupním obratem, tak uvidíte, že rozdělení 80/20 neplatí absolutně.
Přihlaste se na seminář, dosáhnete v krátkém čase lepších výsledků
Pro více informací klikněte na název.
- ON-LINE KURZ Strategie vytváření úspor krok za krokem v praxi
- Dokonale fungující sklad
- Efektivní metody řízení stavu zásob: Jak snížit náklady a zvýšit obrátku zásob
- Strategické řízení nákupu a strategie oddělení nákupu
- Excelentní nákupčí
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli: Tipy, triky a postupy, které vám přinesou výsledky
- Praktický trénink vyjednávání pro nákupčí: Jak zdokonalit vyjednávací schopnosti
- Microsoft Excel pro nákupčí
- Strategie vytváření úspor krok za krokem – nákup jako nejlevnější zdroj zisku
- Efektivní strategie nákupu: Jak v nákupu odhalit skrytý potenciál
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
Když Paretovo pravidlo v nákupní praxi nestačí, tak se proto pro účely detailnějšího rozdělení používá ABC analýza. Ta zařazuje jednotlivé komodity, dodavatele, zásoby či položky (dále jen položky) do tří kategorií dle jejich významu.
V závislosti na účelu použití můžete nalézt více variant procentuálního rozdělení položek do jednotlivých kategorií. Na základě osobních zkušeností mohu doporučit následující rozřazení:
Rozdělení podílu počtu položek do jednotlivých kategorií a jejich podíl na obratu znázorňuje následující obrázek.
Obrázek – ABC analýza
Líbil se vám tento článek? Klikněte na tlačítko To se mi líbí a Share. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský