Povím vám příběh svého nejúspěšnějšího semináře – Strategické řízení nákupu a strategie nákupu – který mi vytvořil příjem 915 430 Kč a jak mi doslova změnil život. Jako v zrcadle se v něm odráží i můj osobní příběh.
… a za chvíli to začne. Jsem nervózní. Hlavou se mi honí pochybnosti, jestli to vůbec zvládnu. Nemohu se ubránit otázkám: Bude se jim to líbit? Co na to řeknou? Bude je to bavit?
Snažím se uvědomit si, jestli mi už někdy bylo hůře. Ano, bylo. Před deseti lety při mé první velké prezentaci před vedením firmy. Tehdy jsem jako Category Manager obhajoval výsledky své práce. Byl to snad můj nejhorší pracovní zážitek (přečtěte si jej).
A teď? Desítky hodin příprav, dlouhé měsíce studia, osmnáct let praxe. Té nervozitě se ale stejně nedá zabránit. Dneska se ukáže, jestli na to mám.
Přibližně rok a půl po sametové revoluci, plný nadšení z pádu totalitního režimu a vidiny nové, lepší budoucnosti, jsem se rozhodl opustit jisté a teplé místo v socialistickém státním podniku a s minimální znalostí angličtiny jsem si našel práci ve velkoobchodní firmě v Holandsku.
Tak jsem se dostal do oblasti logistiky, obchodu a nákupu.
Od té doby jsem ušel dlouhou cestu – byl jsem spolumajitelem úspěšné velkoobchodní firmy, ochutnal jsem tvrdou školou a prostředí mezinárodních řetězců, pracoval jsem pro české obchodní i výrobní firmy ať soukromé či státní.
Psal se rok 2000 a já jsem toho času zastával pozici Category Manager v mezinárodním řetězci.
V té době jsem začal nabývat přesvědčení, že spoléhat se pouze na intuici a selský rozum nemusí být vždy nejlepší řešení.
Proto jsem se poohlížel po nějakém vhodném vzdělání.
Vybral jsem si OPEN UNIVERSITY CR, BUSINESS SCHOOL a v roce 2001 jsem na této škole začal studovat dílčí kurzy programu MBA. Nejprve jeden, abych si vyzkoušel, jestli mě to bude bavit a zdali na to mám. Skloubit školu a práci nebylo nic jednoduchého. Ten, kdo studoval při zaměstnání, tak velmi dobře ví, o čem mluvím.
Musel jsem se hodně přemlouvat, abych se na to nevykašlal. Některé teoretické poučky jsem nechápal, učil jsem se je, protože jsem musel a ihned po zkoušce je vypouštěl z hlavy. Po dokončení pěti modulů jsem v roce 2006 přestoupil na brněnskou soukromou vysokou školu BIBS, abych zde studium dokončil.
Toto rozhodnutí se časem ukázalo jako správné. Forma studia zde byla odlišná a mně osobně více vyhovovala. Velkou výhodou byla možnost zvolit si téma zkoušek některých předmětů. Vybral jsem si problematiku firemního nákupu.
Abych úspěšně absolvoval jednotlivé zkoušky, tak jsem musel číst různou odbornou literaturu. Díky tomu se mi do ruky dostaly knížky s tématikou nákupu. A protože práce v nákupu mě bavila, bavilo mě i vzdělávání v této oblasti.
Pro váš dokonalý firemní nákup >>>
- Strategické řízení nákupu a strategie nákupu
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – Výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli: Tipy, triky a postupy, které vám přinesou výsledky
- Praktický trénink vyjednávání vyjednávání: Jak zdokonalit vyjednávací schopnosti
- Strategie vytváření úspor krok za krokem – Nákup jako nejlevnější zdroj zisku
- Microsoft Excel pro nákupčí
- Excelentní nákupčí
- Efektivní strategie nákupu: Jak v nákupu odhalit skrytý potenciál
- Efektivní metody řízení stavu zásob: Jak snížit náklady a zvýšit obrátku zásob
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
Zjistil jsem, že sice mám dlouholetou praxi v nákupu, ale prakticky žádné teoretické základy, na kterých bych mohl stavět a opírat se o ně.
Vůbec jsem netušil, že existují nějaké osvědčené metody či analytické nástroje. Nevěděl jsem nic o postupu tvorby strategie.
Nedokázal jsem říct, proč je důležité se jí zabývat a co mi přinese. Neuměl jsem definovat klíčové činnosti, kterým je nutné věnovat pozornost.
Postupně tak, jak jsem skládal zkoušky, jsem zjišťoval, jak málo jsem toho v minulosti o nákupu věděl.
Když nevíte, že nevíte, tak prostě nevíte.
Protože mě problematika firemního nákupu začala velmi zajímat, přečetl jsem celou řadu knih a různých článků věnovaných prodeji, nákupu či vyjednávání.
Dále jsem se zúčastnil mnoha kurzů, seminářů či on-line tréninků v Čechách, Německu a USA. Do dnešního dne jsem do svého vzdělání odhadem investoval přibližně 600 000 Kč.
Na druhou stranu jsem se přesvědčil, že díky používání zdravého selského rozumu jsem hodně věcí dělal správně. Dříve jsem ale neměl dostatek informací a znalostí, abych to dokázal posoudit či abych to dokázal prodat vedení. Bohužel této činnosti jsem se prakticky nevěnoval.
Logickým vyústěním pak bylo, že i téma mé disertační práce jsem zaměřil na firemnní nákup, na vytvoření a zavedení nové koncepce centrálního nákupu.
Vlastně jsem popisoval to, co se shodovalo s mou tehdejší pracovní náplní a navazovalo na tu předchozí.
Disertační práce dopadla velmi dobře a můj „strážný anděl“, pan profesor, mi navrhoval, abych ji vydal knižně.
To člověka samozřejmě potěší, ale upřímně, neměl jsem na to odvahu. Neměl jsem odvahu „jít s kůží na trh“. Úcta ke všem těm autorům různých skvělých knih mi nedovolila něco takového udělat.
Dalším důležitým obdobím byl rok 2009. Rok jsem znovu podnikal a v rámci svého marketingu jsem sáhl po disertační práci, abych z ní vytvořil prezentaci pro seminář, který jsem nazval Strategické řízení nákupu a strategie nákupu.
A protože o seminář byl zájem, vytvořil jsem postupně další kurzy. S jejich přibývajícím počtem, a především počtem hodin pře auditoriem, se zvýšila moje schopnost prezentovat a zmizela i nervozita.
Cesta, kterou jsem musel projít, abych úspěšně zakončil studium MBA a posléze z disertace vytvořil prezentaci pro můj nejúspěšnější seminář, my doslova změnila život a především pohled na oblast nákupu.
Uvědomil jsem si, proč je nákup pro firmu důležitý a jaká je jeho přidaná hodnota. Bohužel se však stále setkávám s tím, že ne všechny firmy mu věnují dostatečnou pozornost a mnoho z nich jej opomíjí. Přestože je to nejlevnější zdroj zisku.
… a za chvíli to začne. Jsem o 10 let zkušenější. Lidé si sedají na svá místa a já se těším, že je naučím něco nového.
Něco, na co by možná ani sami nepřišli nebo by jim to trvalo roky. Něco, co jim pomůže dělat jejich práci lépe a dosahovat lepších výsledků.
Těším se, že se budeme vzájemně inspirovat, obohacovat a sdílet svoje znalosti a zkušenosti, protože nákup nemá jen jedno řešení. Je jako labyrint, ve kterém se člověk snadno ztratí.
Praktické zkušenosti získané vlastní nákupní praxí, znalosti nabyté systematickým a dlouhodobým vzděláváním mi pomáhají vybírat nejdůležitější a nejpřínosnější informace vztahující se k nákupu a používat je ve svých seminářích.
Ty absolvovalo již 1 893 nákupčích. A co říkají účastníci? Na to se už podívejte sami.
__
Líbil se vám tento článek? Klikněte na tlačítko To se mi líbí a Share. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský
Přečtěte si další články