Otevírám dveře zasedací místnosti a vstupuji dovnitř. U stolů rozmístěných do tvaru písmene U sedí patnáct různých ředitelů. Uprostřed se nachází místo pro řečníka, ke kterému nejistým krokem přicházím.
Zdravím auditorium, ale není to hlas, na který jsem zvyklý. Pod tíhou důležitosti daného okamžiku pro mou kariéru, pod tíhou toho, že na mně spočinul zrak patnácti párů očí, cítím, jak jsem nervózní.
Snad stokrát jsem si říkal, že mám dobré výsledky, že svojí práci rozumím a sortiment nakupovaného zboží znám velmi dobře. Ale jistota získaná léty praxe a nespočetným množstvím různých jednání se s přibývajícím časem rychle vytrácí.
Pracoval jsem tehdy jako komoditní manažer v řetězci. Jednou ročně jsme před širším vedením společnosti měli prezentaci, jejímž cílem bylo obhájit výsledky dosavadní práce a nastínit další vývoj.
Ve firmě jsem byl zaměstnán necelý rok. Bylo to moje první velké vystoupení před takovým auditoriem. Nikdy jsem nic podobného nezažil. Bohužel jsem neprošel žádným tréninkem, kde bych se na něco podobného připravoval.
V rámci přípravy, jsme vyplňovali vzor tabulky, kterou nám dal náš nadřízený. Byla v němčině, a protože v této řeči ovládám plynně jen několik frází, požádal jsem ho, aby mi přesně řekl, co a jak mám vyplnit.
A tak tam stojím a prezentuji materiály, jejichž přípravě jsem věnoval několik dní usilovné práce. Snaha, aby to dopadlo dobře, stres a nervozita mě svazují, špatně se mi mluví. Moje obvyklá jistota postupně zmizela.
Přibližně po patnácti minutách generální ředitel povídá: „Pane Cirkovský, vy máte jinou tabulku, jiná čísla, než já. Běžte si to opravit a pak přijďte.“
Odcházím a ani nevím, jestli mám být rád nebo ne.
Naštěstí k opakování mé prezentace nedošlo. Těch patnáct minut byl pro mě natolik stresující zážitek, že se mi doslova vryl do paměti a budu si jej pamatovat do konce života. Byl to nejhorší zážitek mé profesní kariéry.
A nejenom pro mě. Protože po dva dny, během kterých prezentace nás jednotlivých manažerů probíhaly, bylo nákupní oddělení doslova paralyzováno.
Rok na to, když se „grilování“ opakovalo, přišel od zahraničního vedení pokyn, že se tato akce nesmí stát „honem“ na nákupčí. Tento pokyn však nebyl dodržen. Ale to už je jiný příběh.
Autor:
Jarda Cirkovský
Neztrácejte čas hledáním vlastních řešení. Nechte se inspirovat praxí ověřeným Know-how a přihlaste na semináře.
- Prezentační dovednosti pro nákupčí – osvojíte si nejdůležitější dovednosti nutné pro realizaci úspěšné prezentace a vystoupení před auditoriem.
- Strategické řízení nákupu a strategie nákupu – získáte znalosti a v praxi ověřené postupy, které vám pomohou dosáhnout lepších výsledků.
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – Výběrová řízení v nákupu – naučíte se, jak správně postupovat při realizaci výběrových řízení a při práci s dodavateli.
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli – Vyjednávání s dodavateli
- Praktický trénink vyjednávání pro nákupčí – v praxi si ověříte, jaké jsou vaše silné stránky a co musíte zlepšit, aby na tom prodejce při vyjednávání nebyl lépe.
- Naučte se umění vytvářet úspory – získáte podrobný manuál na to, jak možné úspory identifikovat a také realizovat
- Microsoft Excel pro nákupčí – využívejte naplno jedinečných schopností Excelu v každodenní nákupní praxi
- 15 příkladů nejlepší nákupní praxe – dozvíte se, jak nejlépe řídit výdaje a dodavatele, optimalizovat procesy či zvyšovat výkonnost