Máte rádi praktické příklady? Podívejte se na ukázku realizace ABC analýzy v nákupní praxi. Příklad navazuje na článek nazvaný Paretovo pravidlo a ABC analýza.
Princip ABC analýzy již znáte, proto se rovnou pojďme podívat na konkrétní příklad – ukázku rozdělení nakupovaných položek dle výše nakupovaného objemu.
Vstupní data jsou závislá na cílech analýzy. V našem případě použijeme tyto údaje:
Dále (pro jiný případ) to může být:
Pokud by cílem bylo určení klíčových položek tvořících přibližně 80 procent obratu, tak by nám postačovala aplikace Paretova pravidla. Budete-li pracovat s větším množstvím položek či budete chtít detailnější členění, doporučuji použít ABC analýzu.
Neumožní-li vám ji provést váš informační systém (ERP), pak použijte MS Excel a v případě výběru klíčových položek pro realizaci výběrového řízení můžete postupovat takto:
Následující obrázek ukazuje výsledek a dále je na něm znázorněno porovnání obou zmiňovaných analýz. Osobně bych do výběrového řízení zařadil A i B položky a na ostatní (položky kategorie typu C) bych požádal o slevu z ceníku v procentech.
Případně můžete vytvořit kontingenční tabulku s následující podobou.
Uvedený výčet položek je pouze ilustrativní a slouží jako příklad. Paretovo pravidlo či ABC analýzu oceníte, pokud budete mít například 50, 100 nebo více položek.
Takové výběrové řízení určením klíčových položek značně zpřehledníte a to především v případě, kdy pro hodnocení nabídek použijete e-aukční software. Nebudete muset tak často posouvat obrazovku dolů či nahoru.
Rozhodujícím kritériem, které určilo finální řazení položek/podobu tabulek, byl objem jednotlivých nakoupených položek v Kč bez DPH. Pokud však sledujete či porovnáváte obrat v jiných měrných jednotkách, pak použijte relevantní měrnou jednotku.
Oprávněně můžete namítnout, že každý dodavatel má svůj ceník, který se zpravidla neshoduje s ceníkem konkurence.
Pokud však položky kategorie C nakoupíte jen v malém nebo zanedbatelném objemu, pak tomuto problému vůbec nemusíte věnovat pozornost (viz níže uvedený příklad). Podstatné je to, že jste si vyjednali slevu na případné další nákupy a v budoucnu se s tím již nemusíte zdržovat.
Příklad rozdílného ceníku:
Nakoupíte-li položku jen jednou, dvakrát či třikrát, je rozdíl minimální a nehraje žádnou roli.
Zaujal vás tento článek?
Pak právě pro vás jsou určeny následující semináře. Pro více informací klikněte na jejich název.
- Strategické řízení nákupu a strategie nákupu
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – Výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli – Vyjednávání s dodavateli
- Praktický trénink vyjednávání (nejen) pro nákupčí
- Strategie vytváření úspor krok za krokem
- Microsoft Excel pro nákupčí
- 15 příkladů nejlepší nákupní praxe
- Excelentní nákupčí
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
—
Líbil se vám tento článek? Klikněte na tlačítko To se mi líbí a Share. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský