Víte, jaký je rozdíl mezi slevou, marží a obchodní přirážkou? Umíte jednotlivé hodnoty spočítat? Není to taková samozřejmost, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Na seminářích s účastníky řeším téma výpočtu slevy, procentuálního navýšení či výpočtu marže a vím, že ne každý se v těchto pojmech správně orientuje a umí jednotlivé hodnoty správně vypočítat.
Udělejte si malý test svých znalostí a vypočítejte tři jednoduché příklady.
Správné výsledky vám prozradím na konci článku.
Neztrácejte čas hledáním vlastního řešení. Přihlaste se na seminář a získejte v praxi osvědčené Know-How.
- ON-LINE KURZ Strategie vytváření úspor krok za krokem v praxi
- Dokonale fungující sklad
- Efektivní metody řízení stavu zásob: Jak snížit náklady a zvýšit obrátku zásob
- Strategické řízení nákupu a strategie oddělení nákupu
- Excelentní nákupčí
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli: Tipy, triky a postupy, které vám přinesou výsledky
- Praktický trénink vyjednávání pro nákupčí: Jak zdokonalit vyjednávací schopnosti
- Microsoft Excel pro nákupčí
- Strategie vytváření úspor krok za krokem – nákup jako nejlevnější zdroj zisku
- Efektivní strategie nákupu: Jak v nákupu odhalit skrytý potenciál
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
Ve vzorečcích, které v průběhu článku budu popisovat, používám následující zkratky:
Představte si tuto situaci. Přijde za vámi prodejce a nabídne vám slevu 20 % z částky 100 Kč. Jaká je vaše nákupní cena a jak ji vypočítáte?
Věřím, že nikdo nezaváhal a ihned odpověděl, že správný výsledek je 80 Kč (100 × 0,8 = 80).
Ale jak to bude s výpočtem, když vám řeknu, že prodejní cena je 250 Kč a vám se ji podařilo snížit na 200 Kč. Jakou slevu se vám podařilo získat a jaký je vzorec pro výpočet?
I v tomto případě je sleva 20 procent. A jak vypadá správný vzoreček? Ten má následující podobu: S = ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 a výpočet je následující: ((250 – 200) / 250)) × 100 = 20.
Tentokrát za vámi přijde prodejce s tím, že chce současnou nákupní cenu 80 Kč zvýšit na 100 Kč. O jakém zvýšení nákupní ceny v procentech jednáte?
Vzorec v tomto případě má tuto podobu: ((NákC – SNC) / SNC)) × 100 a výpočet pak ((100 – 80) / 80)) × 100 = 25 %.
Zaručený návod na zvýšení úrovně nákupu a odhalení prostoru pro úspory. Stáhněte si test. >>
Pro vyjednávání s dodavateli je dobré mít rámcovou představu o tom, s jakou marží prodejce pracuje. Ta vyjadřuje výnos z prodeje a počítá se shora (z prodejní ceny), tj. z ceny utržené za zboží.
Pokud ji znáte, snáze se vám stanovuje cíl, kam až se můžete dostat, respektive víte, jestli ještě můžete a zda je vůbec účelné na prodejce tlačit.
Vzorec pro výpočet je stejný jako v případě stanovení slevy v procentech, tj. M = ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100.
Poslední, čemu bych se rád věnoval, je výpočet obchodní přirážky. Na rozdíl od marže, obchodní přirážka se počítá zdola, tj. ze zaplacené ceny. Osobně jsem s obchodní přirážkou pracoval při výpočtu prodejní ceny.
Zboží jsem nakoupil za 80 Kč a chtěl jsem na něm mít marži 20 procent. Prodejní cena tedy byla 100 Kč. Ne všechny nákupní a prodejní ceny jsou stejné, proto pro provádění vlastních výpočtů musíte znát koeficient.
Ten se počítá: prodejní cena děleno nákupní cena nebo-li OP = ProdC/NákC = 100/80 = 1,25. Následně pak NákC násobíte příslušným koeficientem. ProdC = NákC × OP = 80 × 1,25 = 100.
Pokud chcete ověřit správnost výpočtu a výše marže v %, tak použijete vzorec: ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 = ((100 – 80) / 100)) × 100 = 20 %.
Zaujal vás tento článek? Pak vás bude zajímat také článek na téma SCHOPNOST VYJEDNÁVAT – NEZBYTNÝ PŘEDPOKLAD DOBRÉHO NÁKUPČÍHO
—
Zmáčkněte tlačítko „To se mi líbí“ či „Share“. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský