Jak je ve vaší společnosti vnímán firemní nákup? Má oddělení nákupu stejnou důležitost pro firmu jako například oddělení marketingu, prodeje či výroby? Toto jsou otázky, které kladu účastníkům snad na každém semináři. Přibližně šedesát procent dotazovaných mi odpovídá stejně: „Nejsme tak důležití jako jiná oddělení.“
Čím to je, že se oddělení nákupu netěší ve většině společností dostatečné vážnosti? Vždyť každá zbytečně utracená koruna znamená o korunu méně zisku a každá ušetřená koruna přináší o korunu větší zisk.
Toto pravidlo zná snad každý začínající podnikatel, a proto delegování realizace firemního nákupu na zaměstnance bývá jednou z posledních činností, které se majitelé malých firem vzdávají.
Moje vlastní osobní zkušenost mi říká: Jednou z možných příčin může být i to, že nákupčí zpravidla neumí prodávat výsledky své práce.
Je velmi pravděpodobné, že když se zvýší prodej firmy o 5 procent:
Pro váš dokonalý firemní nákup >>>
- Strategické řízení nákupu a strategie oddělení nákupu
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – Výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli: Tipy, triky a postupy, které vám přinesou výsledky
- Praktický trénink vyjednávání vyjednávání: Jak zdokonalit vyjednávací schopnosti
- Strategie vytváření úspor krok za krokem – Nákup jako nejlevnější zdroj zisku
- Microsoft Excel pro nákupčí
- Excelentní nákupčí
- Efektivní strategie nákupu: Jak v nákupu odhalit skrytý potenciál
- Efektivní metody řízení stavu zásob: Jak snížit náklady a zvýšit obrátku zásob
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
Možná, že vaše odpovědi budou znít takto:
Pokud zní vaše odpovědi opravdu takto, pak se ale není čemu divit, že oddělení nákupu nemá takovou váhu a je jen na vás, zdali a jak se to změní – jak bude v budoucnu toto oddělení vnímáno.
Na velmi jednoduchém ilustrativním příkladu (viz tabulka níže) si ukážeme, jak se promítne snížení nákupních cen, zvýšení obratu a snížení nákladů o pět procent na hospodaření společnosti. Která z uvedených možností vychází nejlépe? … Získání slevy.
Zajímejte se, o kolik procent firma musí zvýšit obrat, aby se zvýšila ziskovost společnosti o jedno procento. Pokud vykážete úspory, tak ty se dají přepočítat a následně můžete argumentovat, že se vám podařilo zvýšit ziskovost společnosti.
Čím složitější je pro vaší společnost dosáhnout zvýšení obratu, tím větší váhu bude mít váš argument o to významnější roli oddělení nákupu může hrát.
Poznámka: Jedná se pouze o ilustrativní příklad. Přesný výpočet se liší případ od případu. Pro zjištění skutečného stavu, který by odpovídal podmínkám vaší společnosti, se obraťe na ekonomické oddělení ve vaší firmě.
Již je vám jasné, proč je firemní nákup důležitý? Chápete, proč je důležité, aby nákupčí uměli prodávat výsledky své práce?
Jsetli něco pomůže zvýšit prestiž oddělení nákupu nebo vaší osobní, tak jsou to právě dosažené výsledky. A výše zisku vedení společnosti, majitele firem nebo akcionáře logicky velmi zajímá.
Podrobně toto téma rozebírám na semináři Strategické řízení nákupu a strategie nákupu.
Vedení firmy by mělo zaměstnat a zaplatit nejlepší nákupčí, kteří jsou k dispozici, a vytvořit jim nejlepší možné pracovní podmínky. Protože pokud se tak nestane, firma za to stejně jednou zaplatí.
—
Líbil se vám tento článek? Zmáčkněte tlačítko „To se mi líbí“ či „Share“. Uděláte mi tím radost.
[icon name=“arrow-down“ class=““ unprefixed_class=““][icon name=“arrow-down“ class=““ unprefixed_class=““][icon name=“arrow-down“ class=““ unprefixed_class=““]
Jarda Cirkovský
—
Přečtěte si také